Kuinka hyödyntää webinaaria tehokkaana myyntityökaluna?

,
Webinar
Lukuaika: 10min

Kaipaatko lisää myyntiä, ja vielä etänä ilman tapaamista? Lue miten pidät myyntiwebinaarin.

Kuulostaa hyvältä, eikö totta!

Myyntiwebinaarit ovat saavuttaneet suuren suosion ja osoittaneet toimivuutensa myös myynnin edistämisessä. Icareus Webinar ratkaisua on käytetty sadoissa erilaisissa webinaari ja webcasting -yhteyksissä, esimerkiksi:

  • Yrityksen tulosjulkistuksissa ja tiedotustilaisuuksissa
  • Myynti- ja markkinointiwebinaareissa
  • Livelähetykset ja taltioinnit seminaareista tai messuilta
  • Yritysten sisäiset henkilökunnan ja kumppanien koulutukset
  • Yritysten oma strategiatiedotus ja hengenkohotus -webinaarit
  • Maksulliset asiantuntija- ja koulutuswebinaarit, joissa maksu tapahtuu esim. mikromaksuilla.

Tässä blogissa keskitymme kuinka Webinaareja voi hyödyntää erityisesti myynti- ja markkinointitarkoituksessa, eli miten järjestät myyntiwebinaarin!

Webinar

Miksi webinaari on niin hyvä markkinointi ja myynti -työkalu?

markkinointi ja myyntijohtajista pitää webinaaria yhtenä parhaista tavoista saada laadukkaita liidejä!

Lähde: InsideSales.com

Tutkimusten mukaan webinaarit toimivatkin hyvin seuraavista syistä

  1. Webinaarit ovat hyvin sitouttavia (engaging). Erään palvelututkimuksen mukaan keskimääräinen webinaarien katseluaika on peräti 61 minuuttia, joka on pitkä aika luoda suhdetta potentiaaliseen asiakkaaseen.
  2. Webinaarilla siirrät tehokkaasti prospektit myyntisuppilossa eteenpäin kohti myyntiä
  3. Webinaarit tuottavat laadukkaita liidejä myynnille. Liidejä  tuotetaan mm. rekisteröinnin ja analytiikan avulla 

Webinaarit täydentävät muuta palettiasi erinomaisesti

Käyttämällä webinaareja oikein tehostat myynti- ja markkointitoimenpiteitäsi huomattavasti useastakin syystä. Alla löydät muutamia hyviä perusteluita miksi…

  • Webinaari on videota ja video on #1 sisällönkulutus- ja markkinointimuoto. 
  • Webinaarilla pääset jakamaan osaamistasi ja tietämystäsi, samalla rakennat luottamusta ja syvennät yhteyttä potentiaalisiin asiakkaisiisi.
  • Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat tämän päivän sanoja. Webinaarilla annat katsojille mahdollisuuden vuorovaikutukseen kanssasi kysymysten ja kyselyiden kautta. Samalla se kasvattaa webinaarin arvoa, sinun uskottavuuttasi ja asiakkaan sitoutumista.
  • Webinaarit ovat visuaalisesti stimuloivia ja ne saavat yleisön keskittymään viestiisi. Vuorovaikutustyökaluilla, kyselyillä, chatillä ja kysy&vastaa, osanottajan keskittyminen lisääntyy entisestään, ja voit arvioida heidän potentiaalia asiakkaina. 
  • Rekisteröityminen, kyselyt ja tapahtuma-analytiikat tuovat laadukkaita liidejä antamalla sinulle sekä kontaktitietoja, tietoja heidän kiinnostuksestaan että myös syyn jatkaa keskusteluja heidän kanssaan.
  • Webinaareilla tavoitat liidit vaikka maapallon toiselta puolelta ilman matkustamista.
  • Webinaari on tehokas tapa tuottaa sisältöä, jokainen uusi webinaari tallenne kasvattaa uudelleen käytettävää sisältökirjastoasi.
0 %
Videon teho verrattuna kuvaan tai tekstiin

Mihin vaiheeseen sopii markkinointi- ja myyntiwebinaari?

Aivan kuten markkinoinnissa yleensäkin on myös videomarkkinoinnissa vaiheet helpointa jakaa suppiloon.

Asiakkaiden ymmärrys ja kiinnostus kasvaa kussakin suppilon vaiheessa, joten videoidenkin on hyvä olla erilaisia suppilon edetessä. Alle kokosimme millaiset videot sopivat mihinkin kohtaan asikkuuden kehittymistä. 

Videomarkkinoinnin suppilo

Webinaari konvertoi liidisi

Webinaarit  sopivat parhaiten ”konvertoi” vaiheeseen, eli webinaarin -osanottaja, myyntiprospektisi tuntee ja ymmärtää jo aihetta jonkin verran ja hän haluaa syventää osaamistaan ja ymmärrystään palveluistasi.

Kuinka siis järjestää hyvä myyntiwebinaari?

Jotta seuraavan Markkinointi- ja myyntiwebinaarisi valmistelu ja toteutus onnistuisi mahdollisimman sujuvasti keräsimme sinulle alla olevat ”askeleet hyvään webinaariin”.

Kun seuraat näitä askeleita onnistut varmasti, ja muista, että vain tekemällä oppii.

1) Kenelle

Kuten jo aikaisemmin kerroimme, niin webinaariin osallistuvan liidisi on hyvä tuntea aihetta jonkin verran ja olla kiinnostunut palvelustasi tai tuotteestasi.

2) Tavoite

Johtuen ylläolevasta suppilomallista, voidaankin sanoa, että webinaarisi tavoite on

  1. Lisätä prospektisi tietämystä ja kiinnostusta palveluasi tai tuotettasi kohtaan ja
  2. Saada siirrettyä hänet klousaus eli kaupantekovaiheeseen

Siirtäminen vaatii, että rakennat uskottavuutta ja luotettavuutta itseäsi, yritystäsi ja palveluasi kohtaan niin, että prospekti on sitoutunut teihin. Myynnin suora kloussaaminen itse Webinaari välityksellä onnistuu harvemmin.

3) Sisältö – eli miten jakaa osaamista

Sinun pitää miettiä, että miten annat arvoa asiakkaallesi, jaat osaamistasi ja samalla rakennat uskottavuuttasi?

Helppo tapa voi olla kääriä vanha sisältösi uuteen muotoon eli voit pitää vaikka case demonstraation interaktiivisena webinaarina vanhaa white paperin sisältöä mukaillen. Jos haluat rakentaa ”johtajuutta” omalla alallasi voit pitää webinaarin alaasi polttavista kysymyksistä ja osoittaa erinomaisuutesi.

Oleellista on myös se miten esität asiasi. Webinaari on visuaalinen ja stimuloiva tapahtuma, joten kannattaa pitää huolta että mahdolliset esitykset ja kuvat joita sekoittaa esityksen sekaan ovat selkeitä ja hyvännäköisiä.

4) Muoto ja harjoittelu

Webinaareja voi olla monenlaisia, kaikkea puhuvasta päästä ja presentaatiosta aina pienimuotoiseen paneelikeskusteluun asti, jossa useat asiantuntijat voivat osallistua kommentoimalla ja pohtimalla aihetta. Yksittäinen puhuva henkilö vaatii tuotannollisesti vähiten ja se voi olla helpoin ensimmäinen vaihe.

On muoto mikä tahansa, on esiintymistä kuten syytä harjoitella ensin yksin ja mahdollisesti yhdessä muiden esiintyjien kanssa. Näin esiintymisestä tulee sujuvaa ja webinaarisi pysyy aikataulussa.

5) Työkalut

Nainen kameran kanssa webinar

Webinaarin järjestämiseen löytyy paljon järjestelmiä ja Icareus Webinaria käyttää esimerkiksi Bright Finland järjestäessään Suomen suurimpien yritysten ja ministeröiden videotapahtumia

Icareus Webinar tarjoaa luotettavan ja monipuolisen webinaarin, oman brändisi näköisenä upotettuna omille web sivuillesi tai intranettiin sekä työkalut videoiden hyödyntämiseen kaikissa organisaatiosi toiminnnoissa.

Webinaari -alustan lisäksi tarvitset kameran, mikrofonit sekä hyvän valaistuksen. Erityisen tärkeää on laadukas ääni ja riittävä valaistus, sillä heikompaan kuvanlaatuun ihmisen silmä tottuu nopeasti, mutta huono ääni ärsyttää korvaa nopeasti. Suosittelemmekin hankkimaan erilliset mikrofonit ja valot, joita saa jo muutamalla satasella.

6) Ajankohta ja mainostaminen

Tutkimusten mukaan paras hetki webinaarille on tiistai tai keskiviikko, lounaan jälkeen.

Luonnollisesti sinun tulee miettiä aika kohdeyleisösi mukaan ja voikin olla, että koko globaalia yleisöä tyydyttävää aikaa ei olekaan.

Huomio ja yleisö eivät tule itsestään. Muista mainostaa, mainostaa ja mainostaa. Sähköpostimarkkinointi on osoittautunut tehokkaaksi, mutta muista hyödyntää myös muita markkinointityökalujasi sekä sosiaalista mediaa. 

Webinaarin ilmoittautumiseen kaikkein aktiivisin päivä on tiistai, joten ajoita sähköpostikampanjasi siihen.  

Muista myös muistuttaa rekisteröityneitä osanottajia ennen webinaaria.

7) D-Day, Tapahtumapäivä

D-Day. Kun valmistelut on tehty ja harjoitukset harjoiteltu, niin hyvin se menee! Kunhan vain muistat huomioida yleisön. Ole aktiivinen; Pyydä kysymyksiä, seuraa ja vastaa, vaadi palautetta.

Kerää tietoa ja anna prospekteillesi mahdollisuus ottaa seuraava steppi tarjoamalla eri vaihtoehtoja jatkoon.  

8) Follow-up

Kuten yllä kerroimme, niin hyvin toteutuneesta myyntiwebinaarista saatte laadukkaita ja sitoutuneita liidejä.

Parhaassa tapauksessa keräsit heistä tarkkaa tietoa webinaaria ennen ja sen aikana sekä sovit selkeät jatkotoimenpiteet.

Mitään ei tietenkään tapahdu itsestään, eikä webinaari ole ”clousaus” työkalu, joten muista tehdä follow-up tai siirrä liidit myynnille aktiivista seurantaa varten.

Video nostaa in-bound markkinointisi uudelle tasolle!

Inbound -markkinointi on keskeinen osa nykyaikaisen B2B yrityksen markkinointi- ja myyntipolussa. Inbound -markkinoinnin keskeisin osa on sisältömarkkinointi ja videon avulla voit nostaa sen vaikuttavuutta entisestään.

Webinaari on sisältömarkkinoinnin muoto, joka on tarpeeksi henkilökohtainen, mutta ei tyrkyttävä, tarpeeksi interaktiivinen, mutta ei vaadi vastaanottajalta kannanottoa sekä informatiivinen ja opettavainen ilman, että vaatii vastaanottajalta suurta vaivaa.

Hyvä webinaari sitouttaa potentiaalisen asiakkaan sinun yritykseesi ja siirtää sen myyntiputkessasi seuraavalle tasolle joko nyt tai myöhemmin.

Hyviä webinaareja!

Lähteet:

  • https://www.entrepreneur.com/article/250980
  • https://www.moovly.com/blog/how-to-use-video-marketing-to-generate-more-leads
  • https://blog.hubspot.com/marketing/are-webinars-dead-how-to-make-a-webinar
  • https://blog.workcast.com/5-ways-to-use-webinars-to-future-proof-your-enterprise-communications
  • https://www.convinceandconvert.com/digital-marketing/create-a-webinar/
  • https://lectrixgroup.com/5-reasons-webinars-crucial-marketing-strategy/

Tähän blogiin liittyviä materiaaleja

Lataukset ja materiaalit

Tässä blogiin liittyvät lisätiedot ja materiaalit ladattavaksi:

Icareus Webinar Esite

Lisätietoa Icareus Webinarista ja sen monista käyttökohteista

Icareus Knowledgebase

Rekisteröitymällä Icareuksen Knowledgebase -palveluun pääset käsiksi kaikkiin viimeisimpiin käyttöohjeisiin ja dokumententteihin.

Don’t hesitate to contact for additional information

Kuinka hyödyntää webinaaria tehokkaana myyntityökaluna?

Lisää myyntiä? Ja vielä etänä ilman tapaamista?
Kuulostaa hyvältä.

Webinaarit ovat saavuttanut viimeisinä vuosina suurta suosiota monessa eri tarkoituksessa. Icareus Webinar ratkaisua on käytetty sadoissa erilaisissa webinaari ja webcasting -lähetyksissä muun muassa:

  • Yrityksen tulosjulkistuksissa ja tiedotustilaisuuksissa
  • Myynti- ja markkinointiwebinaarit
  • Tapahtumawebinaarit eri seminaareista, messuilta tms.
  • Yrityksen sisäiset henkilökunnan ja kumppanien koulutuswebinaarit
  • Yrityksen sisäiset strategiatiedotus ja hengenkohotuswebinaarit
  • Maksulliset asiantuntija- ja koulutuswebinaarit, joissa kouluttaja voi ottaa mikromaksun osanottajilta yhdestä tapahtumasta tai järjestää esim koulutuswebinaarisarjan.
  • jne

Tässä blogissa puhumme kuitenkin Webinaarien hyödyntämisestä erityisesti myynti- ja markkinointitarkoituksessa.

Mikä on oikea vaihe järjestää myynti- ja markkinointiwebinaari?

Markkinoinnissa on hyvä käyttää erin tyyppisiä markkinointivideoita eri vaiheessa myyntisuppiloa oleville liideille, jotta henkilön osaaminen, ymmärrys ja kiinnostus kasvavat samassa tahdissa. Markkinointivideoiden hyödyntämispolkua voi esittää suppilolla:   

Videomarkkinoinnin suppilo

Kuten yllä esitetystä polusta näkee, webinaarit kuuluvat yleensä vaiheeseen ”konvertoi” eli webinaarin -osanottaja, myyntiprospektisi tuntee ja ymmärtää jo aihetta jonkin verran ja hän haluaa syventää osaamistaan ja ymmärrystään palveluistasi.

InsideSales.com:n tekemän tutkimuksen mukaan, peräti 73% markkinointi ja myyntijohtajista pitää Webinaaria yhtenä parhaista tavoista saada laadukkaita liidejä. Kyselyn tulos johtuu siitä, että:

  1. Webinaarit ovat hyvin sitouttavia (engaging). Erään palvelututkimuksen mukaan keskimääräinen webinaarien katseluaika on peräti 61 minuuttia, joka on pitkä aika luoda suhdetta potentiaaliseen asiakkaaseen.
  2. Erilaiset webinaarit ovat osoittautuneet tehokkaaksi keinoksi siirtää prospekti myyntisuppilossa eteenpäin kohti myyntiä
  3. Webinaarit tuottavat hyvälaatuisia liidejä myynnille joista saadaan webinaarin rekisteröinnin ja analytiikan avulla kerättyä arvokasta dataa

Miksi webinaari on niin hyvä markkinoinnin ja myynnintyökalu?

  • Webinaari on videota ja video on #1 sisällönkulutus- ja markkinointimuoto tänä päivänä. Tutkimusten mukaan video on yli 6 kertaa tehokkaampi viestinnän muoto kuin teksti ja kuva.
  • Kun pääset jakamaan osaamistasi ja tietämystäsi ja asemoimaan itsesi ja yrityksesi potentiaalisten asiakkaiden mielissä, rakennat samalla luottamusta. Webinaarit on johtava työkalu rakentaa luottamusta yrityksesi ja potentiaalisen asiakkaan välillä.
  • Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat tämän päivän sanoja. Hyvä webinaari antaa seuraajille mahdollisuus kysyä tai osallistua esimerkiksi äänestämällä, sillä se kasvattaa webinaarin arvoa, sinun uskottavuuttasi ja asiakkaan sitoutumista. Silloin he valitsevat sinun yrityksesi ennen muita.
  • Live -videotapahtumana webinaarit ovat visuaalisesti stimuloivia ja ne saavat yleisön keskittymään viestiin ja sisältöön. Kun mukaan liittää interaktiiviset elementit, kuten kysymystyökalut, chatit ja pollit, niin osanottajan keskittyminen lisääntyy entisestään, joka lisää hänen aktiivisuuttaan ja joka taas antaa sinulle listätietoa, että mistä he ovat kiinnostuneita ja kuinka potentiaalisia asiakkaita he ovat   
  • Rekisteröityminen, kyselyt ja tapahtuma analytiikat tarjoavat laadukkaita liidejä antamalla sinulle sekä kontaktitietoja, tietoja heidän kiinnostuksestaan, että myös luonnollisen polun jatkaa keskusteluja heidän kanssaan.
  • Webinaareilla tavoitat liidit vaikka maapallon toiselta puolelta ilman että sinun tarvitsee matkustaa minnekään.
  • Webinaari on tehokas tapa tuottaa sisältöä, sinun ei tarvitse kirjoittaa white papereita toisen perään ja jos sinulla ei muuten ole yrityksessä videosisällöntuotanto, niin hyvän webinaarin häntä voi olla jopa vuosia pitkä kun tallennetta hyödyntää jälkikatselussa.

Kuinka siis järjestää hyvä myyntiwebinaari?

Markkinointi- ja myyntiwebinaaria suunniteltaessa ja toteutettaessa on hyvä huomioida seuraavat asiat:

1) Kenelle

Kuten jo aikaisemmin kerroimme, niin webinaariin osallistuvan liidisi on hyvä tuntea aihetta jonkin verran ja olla kiinnostunut palvelustasi tai tuotteestasi.

2) Tavoite

Johtuen ylläolevasta suppilomallista, voidaan sanoa, että sinun webinaarin tavoite ja tarkoituksesi on lisätä hänen tietämystä ja kiinnostusta palveluasi tai tuotettasi kohtaan ja saada hänet siirrettyä klousaus eli kaupantekovaiheeseen.  Siirtäminen vaatii, että rakennat uskottavuutta ja luotettavuutta itseäsi, yritystäsi ja palveluasi kohtaan niin, että prospekti on sitoutunut teihin. Myynnin suora kloussaaminen itse Webinaari välityksellä onnistuu harvemmin.

3) Sisältö – eli miten jakaa osaamista

Sinun pitää miettiä, että miten annat arvoa asiakkaallesi, jaat osaamistasi ja samalla rakennat uskottavuuttasi? Helppo tapa voi olla kääriä vanha sisältösi uuteen muotoon eli voit pitää vaikka case demonstraation interaktiivisena webinaarina vanhaa white paperin sisältöä mukaillen. Jos haluat rakentaa ”johtajuutta” omalla alallasi voit pitää webinaarin alaasi polttavista kysymyksistä ja osoittaa erinomaisuutesi.

Toisena puolena on myös sisällön esitys. Webinaari on visuaalinen ja stimuloiva tapahtuma, joten kannattaa pitää huolta että mahdolliset esitykset ja kuvat joita sekoittaa esityksen sekaan ovat selkeitä ja hyvännäköisiä.

4) Muoto ja harjoittelu

Webinaareja voi olla monenlaisia, kaikkea puhuvasta päästä ja presentaatiosta aina pienimuotoiseen paneelikeskusteluun asti jossa useat asiantuntijat voivat osallistua kommentoimalla ja pohtimalla aihetta. Yksittäinen puhuva henkilö vaatii tuotannollisesti vähiten ja se voi olla helpoin ensimmäinen vaihe.

On muoto mikä tahansa, on esiintymistä kuten syytä harjoitella useaan kertaan yksin ja mahdollisesti yhdessä muiden esiintyjien kanssa, jotta esiintyminen on sujuvaa ja pysyy aikataulussaan.

5) Työkalut

Webinaari -ratkaisuja ja alustoja on monia. Icareus Webinaria käyttää esimerkiksi Bright Finland järjestäessään Suomen suurimpien yritysten ja ministeröiden videotapahtumia. Icareuksen palvelu tarjoaa mahdollisuuden laadukkaaseen webinaariin, oman brändisi näköisenä upotettuna omaan verkkosivuympäristöösi sekä työkalut videoiden hyödyntämiseen kaikissa organisaatiosi toiminnnoissa.

Webinaari -alustan lisäksi tarvitset vain mahdollisen kameran, mikrofonit sekä hyvän valaistuksen. Erityisen tärkeää on laadukas ääni ja riittävä valaistus, sillä heikompaan kuvanlaatuun ihmisen silmä tottuu nopeasti, mutta huono ääni alkaa ärsyttämään korvaa nopeasti. Jos haluat hankkia erilliset mikrofonit ja valot, niin muutamalla satasella pääsee jo pitkälle.

6) Ajankohta ja mainostaminen

Luonnollisesti kun valitset ajankohtaa webinaarillesi, sinun tulee miettiä se kohdeyleisösi mukaan ja voi olla että koko globaalia yleisöä tyydyttävää aikaa ei olekaan. Kuitenkin erään tutkimuksen mukaan webinaarin ajankohtana tiistai tai keskiviikko lounaan jälkeen saavuttaisi kaikkein suurimman yleisön.

Huomio ja webinaari -yleisö eivät tule itsestään. Muista mainostaa, mainostaa ja mainostaa. Sähköpostimarkkinointi on osoittautunut tehokkaaksi tutkimusten mukaan, mutta muista hyödyntää myös muita markkinointityökalujasi sekä sosiaalista mediaa, riippuen toki kohderyhmästäsi. Mielenkiintoinen tutkimustulos oli, että Webinaarin ilmoittautumiseen kaikkein aktiivisin päivä on myös tiistai, johon siis esimerkiksi sähköpostikampanja kannattaa ajoittaa  

Muista myös muistuttaa rekisteröityneitä osanottajia ennen webinaaria.

7) Ajankohta ja mainostaminen

D-Day. Kun valmistelut on tehty ja harjoitukset harjoiteltu, niin hyvin se menee! Kunhan vaan muistat huomioida yleisön. Ole aktiivinen. Pyydä kysymyksiä, seuraa ja vastaa, pyydä palautetta. Kerää tietoa ja anna heille mahdollisuus ottaa seuraava steppi tarjoamalla eri vaihtoehtoja jatkoon.  

8) Ajankohta ja mainostaminen

Kuten yllä kerroimme, niin hyvin toteutuneesta myyntiwebinaarista saatte laadukkaita ja sitoutuneita liidejä, joista teillä on tietoja ja luonnollinen polku jatkaa keskusteluja. Mutta mikään ei tapahdu itsestään eikä webinaari ole ”clousaus” työkalu, joten muista tehdä follow-up tai siirrä liidit myyntihenkilöstöllesi aktiivista seurantaa varten.

Tänä päivänä Inbound -markkinointi on keskeinen osa B2B yrityksen markkinointi- ja myyntipolussa ja Inbound -markkinoinnin keskeisin osa on sisältömarkkinointi. Webinaari on sisältömarkkinoinnin muoto, joka on tarpeeksi henkilökohtainen, mutta ei tyrkyttävä, tarpeeksi interaktiivinen, mutta ei vaadi vastaanottajalta kannanottoa sekä informatiivinen ja opettavainen ilman, että vaatii vastaanottajalta suurta vaivaa. Hyvä webinaari sitouttaa potentiaalisen asiakkaan sinun yritykseesi ja siirtää sen myyntiputkessasi seuraavalle tasolle joko nyt tai myöhemmin.

Hyviä webinaareja!

Lähteet:

  • https://www.entrepreneur.com/article/250980
  • https://www.moovly.com/blog/how-to-use-video-marketing-to-generate-more-leads
  • https://blog.hubspot.com/marketing/are-webinars-dead-how-to-make-a-webinar
  • https://blog.workcast.com/5-ways-to-use-webinars-to-future-proof-your-enterprise-communications
  • https://www.convinceandconvert.com/digital-marketing/create-a-webinar/
  • https://lectrixgroup.com/5-reasons-webinars-crucial-marketing-strategy/

Tähän blogiin liittyviä materiaaleja

Lataukset ja materiaalit

Tässä blogiin liittyvät lisätiedot ja materiaalit ladattavaksi:

Icareus Playout EPG presentation

Product Presentation

Icareus Knowledgebase

Rekisteröitymällä Icareuksen Knowledgebase -palveluun pääset käsiksi kaikkiin viimeisimpiin käyttöohjeisiin ja dokumententteihin.

Don’t hesitate to contact for additional information

Espanjalainen pankki Banco Mediolanum käyttämään Icareus Enterprise videopilveä tietoturvalliseen sisäiseen- ja asiakasviestintään

,
Banco Mediolanum

Helsinki, 01.12.2019, Icareus on toimittanut Icareus Enterprise videopilvipalvelun Banco Mediolanum pankille käytettäväksi tietoturvallisessa sisäisessä sekä asiakkaille suunnatussa videoviestinnässään.

Banco Mediolanumin analyytikot tekevät lähes päivittäin korkealaatuisia videoanalyysejä markkinoiden tapahtumista ja muita informatiivisia videoita, jotka ovat koko pankin henkilökunnan katsottavissa. Pankin asiakaspalvelijat käyttävät samoja videoita myös aktiivisesti online asiakastapaamisissaan. Banco Mediolanum ei kuitenkaan halunnut rakentaa monimutkaista kirjautumisjärjestelmää vain videoita varten, joten se tarvitsi toisenlaisen ratkaisun. Lisäksi oli tärkeää, että online videopalvelu toimii kaikilla päätelaitteilla, kuten Banco Mediolanumin Intranetkin, ja sillä on oltava täysin pankin yritysbrändin mukainen ulkoasu.

Read more

Icareus Suite videopilvi toi Helsingin Kaupunginteatterin Online -videon aikakauteen

,

Helsinki, 21.6.2018, Helsingin Kaupunginteatteri valitsi Icareus Suite videopilvipalvelun kaupunginteatterin uudeksi videoalustaksi käytettäväksi TV-, Live- ja on-demand sisältöjen hallintaan ja jakeluun sekä sisäisesti että ulkoisesti.

Read more

Bright Finland parantamaan asiakaskokemustaan Icareus Webinar pilvipalvelun avulla

,
Icareus Webinar Bright Finlandille

Helsinki, 25.5.2018, Bright Finland, joka on johtava pohjoismaiden johtava tapahtumajärjestäjä, on ottatnut käyttöön Icareus Videopilvipalvelun käytettäväksi webinaarien, Live –tapahtumien webcasting lähetyksien ja on-demand tallenteiden toteutukseen.

Read more

10 syytä: Miksi YouTubea ei pidä käyttää yrityksen videopalveluna?

Miksi ei Yrityksesi + YouTube

Tässä sinulle kymmmenen tärkeä syytä miksi YouTubea ei pidä käyttää yrityksesi pääasiallisena videoalustana:

1. YKSIKÄÄN YRITYS EI PÄRJÄÄ YOUTUBESSA

Joo, joo, tiedetään, että YouTube on maailman 2. suurin sosiaalinen media, jolla on 1, 9 miljardia kuukausittaista käyttäjää (01/2020). 

YouTubeen ladataan joka minuutti 500 tuntia, joka tunti 30.000 tuntia ja joka päivä 720.000 tuntia uusia videoita. Jos olet aktiivinen videoitava tuottava yritys ja tuotat esimerkiksi 5 tuntia, yrityksesi brändinmukaista, videosisältöä julkaistavaksi kuukaudessa, niin se on prosentin sadastuhannes osia (tarkemmin 0,0000231 %) YouTube kuukauden sisällöstä – Yritä nyt siinä saada huomiota sisällöllesi! Sanotaankin, että YouTube on yritysvideoiden hautausmaa.

YouTubessa ei pärjää enää kukaan muu kuin tubettajat, musiikki, pelivideot ja ”late night show videot” – yksikään yritys ei ole koskaan pärjännyt YouTubessa. Ensimmäisen suomalaisen yrityksen YT -kanava löytyy sijalta 131.! (Fazer, 02/2020). Pykälää sen edeltä, sijalla 130 löytyy ahvenanmaalainen mies joka bongaa videolle Viking Linen laivoja.

2. YOUTUBEN INTRESSIT OVAT ERI KUIN SINUN INTRESSISI

YouTuben (tai muiden Some-palveluiden) intressit ovat eri kuin sinun yrityksesi intressi. Heitä EI kiinnosta, että viihtyykö asiakkaasi tai prospektisi sinun sisältösi parissa – heitä kiinnostaa ainoastaan, että pysyykö henkilö heidän palvelunsa sisällä. Siksi he ehdottavat jatkuvasti uutta sisältöä…

3. SISÄLLÖN LÖYDETTÄVYYS JA LAATU – FAKE NEWS?

YouTube on iso hakukone, mutta jos ollaan ihan rehellisiä, niin jos sinä itse haluat etsiä tietoja esimerkiksi kaupunkin päivähoitopalveluista tai yrityksen tarjonnasta, niin silloin sinä menet sen kaupungin tai yrityksen verkkosivuille, etkä YouTubeen, koska siellä todennäköisesti tulee hakutulokseksi ensiksi 100 vlogaajaa, mielipidettä ja muuta videoita  ennen kuin löydät sen oikean palveluntarjoajan, joka kertoo ehkä sen oikean virallisen tiedon. Kun kuka tahansa voi kertoa YouTubessa mielipiteensä, niin tiedon luotettavuuden tarkistaminen voi olla haastavaa se puhuva pää videolla lääkäri tai puoskari.

Omassa videopalvelussasi sisältö on 100% sinun ja sinä voit tarjota vierailijalle oikeaa ja varmistettua tietoa omista palveluistasi.

4. IHMISTEN KESKITTYMINEN VIDEOON ON SOMESSA LYHYEMPI KUIN KULTAKALALLA

Sosiaalisessa mediassa videoiden katsominen muuttunut parissa vuodessa totaalisesti: somessa katsotaan videoita enää vain keskimäärin 6 sekuntia! Sisältöä ja hälinää on niin paljon ja ihmisten keskittymiskyky kaiken pusketun sisällön keskellä on heikentynyt, että vierailijat ei enää katso sisältöjä pitkään.

Omassa videopalvelussa päätät itse mitä suosittelet katselijoille jos suosittelet ja saat rakennettua palvelustasi niin rauhallisen, että katselijat katsovat sinun videoitasi enemmän ja pidempää..

5. ET TIEDÄ KUKA KATSOO JA MIHIN MENEE 

Et näe kuka katsoo videoitasi, etkä pääse ohjaamaan katsojaa oman muun sisältösi pariin, kerättyä hänen yhteystietojaan ja sitä kautta asiakkaaksi. Käyttämällä YouTubea yritys ei pysty hyödyntämään erilaisia aktivointi ja liidi -työkaluja jotka tuottavat myyntiä yritykselle.

Omassa videopalvelussa päätät että mihin sijoitat videot, mitkä uutiset ja tuotedokumentit sijoitat videon viereen, laitatko yhteystietolomakkeen videon alle vai päälle ja miten ohjaat verkkovierailijasi videosta toiseen ja sivulta toiselle. Omassa palvelussa saat kaikki call-to-action aktivointi liidityökalut sinun käyttöösi!

6. KAIKILLE SAMAA JA SAMAN NÄKÖISENÄ 

YouTube tarjoaa ainoastaan ”kaikille samaa” – kaikki näyttää samalta etkä pysty päättämään mitkä videot näkevät esimerkiksi asiakkaasi, kumppanisi tai työntekijäsi. 

Omassa videopalvelussasi voit tarjota asiakkaillesi tuotteiden demovideot ja webinaarit ja kirjautumisen takana koulutus- ja ohjevideot. Kaikki sinun yrityksesi näköisestä videoympäristöstä. 

7. OHJAATKO LIIDISI KILPAILIJOILLESI? 

Pahimmassa tapauksessa kun ohjaat verkkosivujesi YT -videosoittimestasi kävijän kilp

YouTube saattaa suositella myös kilpailijoidesi videoita. Omassa videossa on vain ja ainoastaan sinun videoitasi, ei kilpailijoidesi videoita, ei kissavideoita eikä ahvenanmaalaisia laivojen bongaajia.

8. ET PYSTY PÄIVITTÄMÄÄN VIDEOITASI

Et pysty päivittämään videoita oman palvelusi tai tuotteesi päivittyessä, vaan joudut aina lataamaan uuden videon, joka saa uuden video URL:n ja uudet katsoja tidot. 

Omassa videopalvelussasi voit jakaa tuotevideolinkin vaikka kumppaneillesi ja sen jälkeen päivittää videotasi vaikka joka viikko edelleen kumppaneillasi on tuorein, uusin videosi! Kätevää, eikä totta!

9. MENETÄT OIKEUKSIASI YOUTUBELLE JA MUILLE KÄYTTÄJILLE!

Oletko lukenut YouTube käyttöehtoja? Lataamalla videot YouTubeen annat oikeudet videoihisi YouTubelle sekä YouTuben muille käyttäjille maailmanlaajuisen, ei-yksinomaisen ja maksuttoman luvan sisällön käyttöön (mukaan luettuna kopiointiin, levittämiseen, muokkaamiseen, näyttämiseen sekä esittämiseen)

Omassa videopalvelussasi videosi oikeudet pysyvät vain ja ainoastaan sinulla.

10. MAINOSTAT OMILLA VERKKOSIVUILLASI AMERIKKALAISTA BRÄNDIÄ ILMAISEKSI?

YouTuben käyttäminen omilla videosivuilla ei ole ammattimaisen näköistä, Nyt ei eletä enää 90-lukua ja et varmaan enää käytä web -sivupohjiakaan jossa vilkkuu muiden yritysten mainokset? Jos teet yrityksesi oman brändin mukaiset web -sivut, niin miksi mainostat siellä amerikkalaista megabrändiä etkä käytä oman yrityksesi näköistä videosoitinta?

YouTube on hyvä pitää yhtenä sosiaalisen median kanavana videoille, mutta koko videoalustaksi ammattimaisille käyttäjille ja yrityksille siitä ei ole.

Jos käytät ainoastaan YouTubea, niin sinulta jää monta oman videopalvelun mahdollisuutta käyttämättä, miten voisit hyödyntää ja tehostaa yrityksesi koulutus-, markkinointi-, myynti-, viestintä-, rekrytointi- ja muuta toimintaa.

Älä  siis koskaan ohjaa omilta verkkosivuilta kävijää YouTubeen tai muihin some -palveluihin vaan toisinpäin.

Ole yhteydessä jos haluat vaihtaa ajatuksia!

Toni Leiponen

Toimitusjohtaja
Icareus Oy
Sähköposti: toni.leiponen[at]icareus.com
Puhelin: +358 (0)41 5015996
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/tonileiponen/

Huomio: Tämän blogi on alunperin julkaistu 2018 ja sitä on päivitetty tietyiltä osin 2020.

Icareus TV Everywhere videopalvelu AlfaTV:lle

,
AlfaTV ja Icareus TV Everywhere

Helsinki, 15.2.2018, kasvava TV-kanava Alfa TV on ottanut Icareus videopilvipalvelun käyttöön. Icareuksen ratkaisu antaa AlfaTV:lle mahdollisuuden hallita ja jaella TV –ohjelmia ja muuta videosisältöä verkon ylitse. Palvelua operoi Icareuksen kumppaniyritys Digita, joka operoi myös Suomen antenni-TV verkkoa.

Read more