Kuinka hyödyntää webinaaria tehokkaana myyntityökaluna?

,
Toni_blog_myyntiwebinaari
Lukuaika: 8 min

Kaipaatko lisää myyntiä? Ja vielä etänä ilman tapaamista? 

Kuulostaa hyvältä, eikö totta! 

Myyntiwebinaarit ovat saavuttaneet suuren suosion ja osoittaneet toimivuutensa myös myynnin edistämisessä. Icareus Webinar ratkaisua on käytetty sadoissa erilaisissa webinaari ja webcasting -yhteyksissä, esimerkiksi:

 

  • Yrityksen tulosjulkistuksissa ja tiedotustilaisuuksissa
  • Myynti- ja markkinointiwebinaareissa
  • Livelähetykset ja taltioinnit seminaareista tai messuilta
  • Yritysten sisäiset henkilökunnan ja kumppanien koulutukset
  • Yritysten oma strategiatiedotus ja hengenkohotus -webinaarit
  • Maksulliset asiantuntija- ja koulutuswebinaarit, joissa maksu tapahtuu esim. mikromaksuilla.

Tässä blogissa keskitymme kuinka Webinaareja voi hyödyntää erityisesti myynti- ja markkinointitarkoituksessa, eli miten järjestät myyntiwebinaarin!

Webinar

Miksi webinaari on niin hyvä markkinointi ja myynti -työkalu?

73% markkinointi ja myyntijohtajista pitää webinaaria yhtenä parhaista tavoista saada laadukkaita liidejä!

Lähde: InsideSales.com

Tutkimusten mukaan webinaarit toimivatkin hyvin seuraavista syistä

  1. Webinaarit ovat hyvin sitouttavia (engaging). Erään palvelututkimuksen mukaan keskimääräinen webinaarien katseluaika on peräti 61 minuuttia, joka on pitkä aika luoda suhdetta potentiaaliseen asiakkaaseen.
  2. Webinaarilla siirrät tehokkaasti prospektit myyntisuppilossa eteenpäin kohti myyntiä
  3. Webinaarit tuottavat laadukkaita liidejä myynnille. Liidejä  tuotetaan mm. rekisteröinnin ja analytiikan avulla 

Webinaarit täydentävät muuta palettiasi erinomaisesti

Käyttämällä webinaareja oikein tehostat myynti- ja markkointitoimenpiteitäsi huomattavasti useastakin syystä. Alla löydät muutamia hyviä perusteluita miksi…

  • Webinaari on videota ja video on #1 sisällönkulutus- ja markkinointimuoto. 
  • Webinaarilla pääset jakamaan osaamistasi ja tietämystäsi, samalla rakennat luottamusta ja syvennät yhteyttä potentiaalisiin asiakkaisiisi.
  • Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat tämän päivän sanoja. Webinaarilla annat katsojille mahdollisuuden vuorovaikutukseen kanssasi kysymysten ja kyselyiden kautta. Samalla se kasvattaa webinaarin arvoa, sinun uskottavuuttasi ja asiakkaan sitoutumista.
  • Webinaarit ovat visuaalisesti stimuloivia ja ne saavat yleisön keskittymään viestiisi. Vuorovaikutustyökaluilla, kyselyillä, chatillä ja kysy&vastaa, osanottajan keskittyminen lisääntyy entisestään, ja voit arvioida heidän potentiaalia asiakkaina. 
  • Rekisteröityminen, kyselyt ja tapahtuma-analytiikat tuovat laadukkaita liidejä antamalla sinulle sekä kontaktitietoja, tietoja heidän kiinnostuksestaan että myös syyn jatkaa keskusteluja heidän kanssaan.
  • Webinaareilla tavoitat liidit vaikka maapallon toiselta puolelta ilman matkustamista.
  • Webinaari on tehokas tapa tuottaa sisältöä, jokainen uusi webinaari tallenne kasvattaa uudelleen käytettävää sisältökirjastoasi.
Videon teho verrattuna kuvaan tai tekstiin
0 %

Mihin vaiheeseen sopii markkinointi- ja myyntiwebinaari?

Aivan kuten markkinoinnissa yleensäkin on myös videomarkkinoinnissa vaiheet helpointa jakaa suppiloon.

Asiakkaiden ymmärrys ja kiinnostus kasvaa kussakin suppilon vaiheessa, joten videoidenkin on hyvä olla erilaisia suppilon edetessä. Alle kokosimme millaiset videot sopivat mihinkin kohtaan asikkuuden kehittymistä. 

Videomarkkinoinnin suppilo

Webinaari konvertoi liidisi

Webinaarit  sopivat parhaiten ”konvertoi” vaiheeseen, eli webinaarin -osanottaja, myyntiprospektisi tuntee ja ymmärtää jo aihetta jonkin verran ja hän haluaa syventää osaamistaan ja ymmärrystään palveluistasi.

Kuinka siis järjestää hyvä myyntiwebinaari?

Jotta seuraavan Markkinointi- ja myyntiwebinaarisi valmistelu ja toteutus onnistuisi mahdollisimman sujuvasti keräsimme sinulle alla olevat ”askeleet hyvään webinaariin”.

Kun seuraat näitä askeleita onnistut varmasti, ja muista, että vain tekemällä oppii.

1) Kenelle

Kuten jo aikaisemmin kerroimme, niin webinaariin osallistuvan liidisi on hyvä tuntea aihetta jonkin verran ja olla kiinnostunut palvelustasi tai tuotteestasi.

2) Tavoite

Johtuen ylläolevasta suppilomallista, voidaankin sanoa, että webinaarisi tavoite on

  1. Lisätä prospektisi tietämystä ja kiinnostusta palveluasi tai tuotettasi kohtaan ja
  2. Saada siirrettyä hänet klousaus eli kaupantekovaiheeseen

Siirtäminen vaatii, että rakennat uskottavuutta ja luotettavuutta itseäsi, yritystäsi ja palveluasi kohtaan niin, että prospekti on sitoutunut teihin. Myynnin suora kloussaaminen itse Webinaari välityksellä onnistuu harvemmin.

3) Sisältö – eli miten jakaa osaamista

Sinun pitää miettiä, että miten annat arvoa asiakkaallesi, jaat osaamistasi ja samalla rakennat uskottavuuttasi?

Helppo tapa voi olla kääriä vanha sisältösi uuteen muotoon eli voit pitää vaikka case demonstraation interaktiivisena webinaarina vanhaa white paperin sisältöä mukaillen. Jos haluat rakentaa ”johtajuutta” omalla alallasi voit pitää webinaarin alaasi polttavista kysymyksistä ja osoittaa erinomaisuutesi.

Oleellista on myös se miten esität asiasi. Webinaari on visuaalinen ja stimuloiva tapahtuma, joten kannattaa pitää huolta että mahdolliset esitykset ja kuvat joita sekoittaa esityksen sekaan ovat selkeitä ja hyvännäköisiä.

4) Muoto ja harjoittelu

Webinaareja voi olla monenlaisia, kaikkea puhuvasta päästä ja presentaatiosta aina pienimuotoiseen paneelikeskusteluun asti, jossa useat asiantuntijat voivat osallistua kommentoimalla ja pohtimalla aihetta. Yksittäinen puhuva henkilö vaatii tuotannollisesti vähiten ja se voi olla helpoin ensimmäinen vaihe.

On muoto mikä tahansa, on esiintymistä kuten syytä harjoitella ensin yksin ja mahdollisesti yhdessä muiden esiintyjien kanssa. Näin esiintymisestä tulee sujuvaa ja webinaarisi pysyy aikataulussa.

5) Työkalut

Nainen kameran kanssa webinar

Webinaarin järjestämiseen löytyy paljon järjestelmiä ja Icareus Webinaria käyttää esimerkiksi Bright Finland järjestäessään Suomen suurimpien yritysten ja ministeröiden videotapahtumia

Icareus Webinar tarjoaa luotettavan ja monipuolisen webinaarin, oman brändisi näköisenä upotettuna omille web sivuillesi tai intranettiin sekä työkalut videoiden hyödyntämiseen kaikissa organisaatiosi toiminnnoissa.

Webinaari -alustan lisäksi tarvitset kameran, mikrofonit sekä hyvän valaistuksen. Erityisen tärkeää on laadukas ääni ja riittävä valaistus, sillä heikompaan kuvanlaatuun ihmisen silmä tottuu nopeasti, mutta huono ääni ärsyttää korvaa nopeasti. Suosittelemmekin hankkimaan erilliset mikrofonit ja valot, joita saa jo muutamalla satasella.

6) Ajankohta ja mainostaminen

Tutkimusten mukaan paras hetki webinaarille on tiistai tai keskiviikko, lounaan jälkeen.

Luonnollisesti sinun tulee miettiä aika kohdeyleisösi mukaan ja voikin olla, että koko globaalia yleisöä tyydyttävää aikaa ei olekaan.

Huomio ja yleisö eivät tule itsestään. Muista mainostaa, mainostaa ja mainostaa. Sähköpostimarkkinointi on osoittautunut tehokkaaksi, mutta muista hyödyntää myös muita markkinointityökalujasi sekä sosiaalista mediaa. 

Webinaarin ilmoittautumiseen kaikkein aktiivisin päivä on tiistai, joten ajoita sähköpostikampanjasi siihen.  

Muista myös muistuttaa rekisteröityneitä osanottajia ennen webinaaria.

7) D-Day, Tapahtumapäivä

D-Day. Kun valmistelut on tehty ja harjoitukset harjoiteltu, niin hyvin se menee! Kunhan vain muistat huomioida yleisön. Ole aktiivinen; Pyydä kysymyksiä, seuraa ja vastaa, vaadi palautetta.

Kerää tietoa ja anna prospekteillesi mahdollisuus ottaa seuraava steppi tarjoamalla eri vaihtoehtoja jatkoon.  

8) Follow-up

Kuten yllä kerroimme, niin hyvin toteutuneesta myyntiwebinaarista saatte laadukkaita ja sitoutuneita liidejä.

Parhaassa tapauksessa keräsit heistä tarkkaa tietoa webinaaria ennen ja sen aikana sekä sovit selkeät jatkotoimenpiteet.

Mitään ei tietenkään tapahdu itsestään, eikä webinaari ole ”clousaus” työkalu, joten muista tehdä follow-up tai siirrä liidit myynnille aktiivista seurantaa varten.

Video nostaa in-bound markkinointisi uudelle tasolle!

Inbound -markkinointi on keskeinen osa nykyaikaisen B2B yrityksen markkinointi- ja myyntipolussa. Inbound -markkinoinnin keskeisin osa on sisältömarkkinointi ja videon avulla voit nostaa sen vaikuttavuutta entisestään.

Webinaari on sisältömarkkinoinnin muoto, joka on tarpeeksi henkilökohtainen, mutta ei tyrkyttävä, tarpeeksi interaktiivinen, mutta ei vaadi vastaanottajalta kannanottoa sekä informatiivinen ja opettavainen ilman, että vaatii vastaanottajalta suurta vaivaa.

Hyvä webinaari sitouttaa potentiaalisen asiakkaan sinun yritykseesi ja siirtää sen myyntiputkessasi seuraavalle tasolle joko nyt tai myöhemmin.

Hyviä webinaareja!

Lähteet:

  • https://www.entrepreneur.com/article/250980
  • https://www.moovly.com/blog/how-to-use-video-marketing-to-generate-more-leads
  • https://blog.hubspot.com/marketing/are-webinars-dead-how-to-make-a-webinar
  • https://blog.workcast.com/5-ways-to-use-webinars-to-future-proof-your-enterprise-communications
  • https://www.convinceandconvert.com/digital-marketing/create-a-webinar/
  • https://lectrixgroup.com/5-reasons-webinars-crucial-marketing-strategy/

Tähän blogiin liittyviä materiaaleja

Lataukset ja materiaalit

Tässä blogiin liittyvät lisätiedot ja materiaalit ladattavaksi:

Icareus Webinar ja Webcasting -presentaatio

Lisätietoa Icareus Webinarista ja sen monista käyttökohteista

Icareus Knowledgebase

Rekisteröitymällä Icareuksen Knowledgebase -palveluun pääset käsiksi kaikkiin viimeisimpiin käyttöohjeisiin ja dokumententteihin.

Ota yhteyttä ja jutellaan lisää!